Op dinsdag 11 januari 2022 gaat Travel Congress van start in de Jaarbeurs, Utrecht. Het congresthema ‘’Let’s Rebuild’’ raakt naast de andere thema’s ook marketing in de reissector: van 100 naar 0 en weer terug naar 100. Corné Hogendoorn werkte negen jaar bij online marketingbureaus, heeft in 2016 de stap gemaakt naar Corendon om eind 2021 zijn droom te volgen en Digital Marketing Bureau Yelflow op te richten. In de zijn loopbaan heeft hij ruime ervaring opgedaan in de reissector. De paradepaardjes van deze marketing directeur zijn marketing automation en AI. Volgens Corné zouden marketeers daar meer mee moeten doen.
‘’Communicatie werd steeds belangrijker in marketing: het communiceren van de gevolgen van jouw business t.a.v. de nieuwe realiteit.
Het klinkt cliché, maar je moet continu kijken naar de mogelijkheden die er wél zijn binnen de maatregelen en hoe je daarop kunt inspelen. In de zomer van 2020 konden consumenten ondanks de gekleurde reisgebieden nog wel reizen naar bepaalde bestemmingen. Dat is het moment geweest waarop Corendon bijvoorbeeld aan de slag is gegaan met gepersonaliseerde aanbevelingen voucherhouders die hun reis nog tegoed hadden.’’
‘’Het coronajaar gaf geen goed beeld voor de toekomst. De data die er is, is moeilijk bruikbaar door de hoeveelheid aan extremen. Voor de reissector zijn dat de pieken in het aantal boekingen tot pieken in annuleringen. Tools op basis van AI die op korte datahistorie werken spelen sinds daarom een belangrijke rol.’’
‘’Traditionele massamedia zoals lineaire tv, radio en print advertenties in dagbladen zijn verder onder druk komen te staan door het bereik dat afneemt. Aan de andere kant hebben online kanalen nog geen duidelijk alternatief om in korte tijd veel mensen te bereiken. Het wordt interessant voor de reissector om te zien hoe zich dat gaat ontwikkelen. Andere belangrijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing zijn third party data en cookies. Bedrijven moeten nu starten met het opbouwen en uitbreiden van zoveel mogelijk first party data. Daarnaast blijft het een uitdaging om de online en offline kloof te overbruggen met tools. Een tool die daarvoor een revival heeft doorgemaakt zijn de QR-codes. Die worden zowel door de reissector maar ook in andere branches zeer actief ingezet. Dit helpt onder andere om de kloof tussen online en offline te dichten en een consistente boodschap uit te dragen over alle kanalen. Een hele interessante mogelijkheid is het realiseren van personaliseerde brievenbuspost voor consumenten. Consumenten krijgen relatief weinig post waardoor de attentie waarde vrij hoog is.’’
Corné spreekt van 10:45 – 11:15 uur tijdens het Online Travel Congress.