Ontdek de kracht van spelen in een zakelijke omgeving met Nancy Beers
20 oktober 2022Marco Lemmers (CEO and co-owner of Conscious Hotels Amsterdam) about “Eco Sexy, Big Smiles”: ‘We try to entice our guests to contribute to sustainability’
24 oktober 2022
Een hotelketen met een duurzame missie, dat gaat verder dan een groen dak. Marco Lemmers is CEO en mede-eigenaar van Conscious Hotels in Amsterdam. Wat betekent het om hotels te vergroenen in de stad? We gingen met hem in gesprek over duurzaamheid in roerige tijden. Duurzaamheid, design en een duidelijke visie: hoe ga je als sector verder dan de noodzakelijke criteria voor een Green Key en hoe zet Conscious Hotels de toon voor de sector?
Humor en innovatie is nodig om de hotelsector verder op te schudden op het gebied van bewustwording. Wat heeft jullie aanpak nu onderscheidend gemaakt en was er sprake van een ‘doorbraak’ moment in jullie wijze van ondernemen?
‘We hebben duurzaamheid altijd als positieve boodschap gebracht, we proberen onze gasten met humoristische communicatie, prachtige hotels en restaurants waar we heerlijke biologische happen en dranken serveren te verleiden om mee te doen aan duurzaamheid. Of zoals wij dat kort zeggen: “Eco-Sexy, Big Smiles”. Er is niet echt een specifieke doorbraak aan te wijzen. We zijn uit overtuiging aan een duurzame missie begonnen in 2009. Het is inmiddels wel zo dat we steeds meer “wind mee” krijgen doordat gasten, medewerkers, leveranciers, partners en investeerders steeds meer duurzame keuzes maken.’
Intern kritisch blijven, processen en gastbelevingen op een verantwoorde manier optimaliseren en impact vergroten lijken essentiële succesfactoren van Conscious Hotels. Welke veranderingen zijn er te zien in consumentengedrag?
‘Algemeen zien we dat duurzaamheid bedrijven toekomstbestendig maakt en door steeds meer consumenten wordt gezien als een premium feature. De jongeren geven graag geld uit aan gezonde voeding. Kleding mag tegenwoordig tweedehands zijn. Minder spullen hebben, maar ze gebruiken. En in plaats van geld besteden aan spullen meer besteden aan ervaringen zoals reizen en evenementen. Er is een kritische houding naar bedrijven. Als je niet “OK” bent in de ogen van de jongeren zul je het lastig krijgen op de arbeidsmarkt en dit kan mogelijk ook je omzet raken.’
Kun je iets vertellen over welke acties er op dit moment bovenaan op jullie ‘duurzaamheidsagenda’ staan en hoe de prioriteit wordt bepaald?
‘We hebben afgelopen jaar een Life Cycle Assessment gebaseerd Footprint Model ontwikkeld voor onze hotels. Door dit model kunnen we de prioriteiten heel goed bepalen. We doen veel zaken erg goed, maar de grootste negatieve impact kleeft vast aan het feit dat we nog vlees op het menu hebben. We hadden al groenten in de hoofdrol dankzij onze “Meat no Need” promise. Maar nog dit jaar gaat vlees volledig van het menu in ons hele bedrijf.’
Wat kunnen we tijdens jouw sessie verwachten?
‘Ik hoop onze ruime kennis en ervaring te kunnen delen en mensen met een positieve humoristische boodschap te inspireren om ook stappen te zetten op de duurzaamheidsladder.’14:30 - 15:00 (ENG) Eco-Sexy. Big Smiles.
Marco talks about the origins of Conscious Hotels and how he interprets sustainable leadership in hospitality. He believes in sending a positive message and in inspiring and enticing people to take steps on the sustainability ladder. In his view, social entrepreneurship and connecting are also part of sustainable business. He likes to summarise these beliefs as "Eco-Sexy. Big Smiles" and "Doing good while looking good".
Wil jij de breakout-sessie van Marco bijwonen? Bestel
hier je ticket voor Travel Congress.