A conversation with Elske Doets in the run-up to the Travel Congress 2023
5 december 2022Omar Kbiri about Gen-Z: how do you capture the minds and hearts of the generation of the future?
14 december 2022
Omar is founder van Maak & VEED en je zou hem kunnen omschrijven als marketeer. Maar zijn werk gaat veel verder dan dat; wat Gordon Ramsay doet met eten doet Omar Kbiri in relatie tot content, nieuwe media, PR en communicatie. Hij helpt merken, artiesten, musea en politici met het verhaal wat er verteld moet worden vanuit storytelling. Rijksmuseum, Booking.com en artiest Joost Klein hebben al met Omar samengewerkt. Tegelijkertijd probeert hij ook verhalen van doelgroepen te vertellen die niet makkelijk verteld kunnen worden en weet hij feilloos de weg naar de harten en hoofden van de generatie van de toekomst: Gen-Z.
De geest van jonge generaties heeft natuurlijk alles te maken met dromen waarmaken. Van alles proberen een succes te maken, maar ook duidelijke keuzes maken. Wat heeft jou in de jongerencultuur aangetrokken om er je werk van te maken?
‘’Stiekem past mijn geboortejaar er niet bij maar ik ben een Gen-Zer. Het voelt een beetje als thuiskomen, ik word erdoor geïnspireerd en ben graag in hun gezelschap. De huidige generatie die nu aan de knoppen zit is outdated en gemaakt voor Windows 98. We zijn de problemen aan het oplossen die voornamelijk uit de jaren zestig, zeventig en tachtig komen. Generatie Z heeft dat allang door, hun mindset is vele malen realistischer dan de mindset van de status quo en dat vind ik heel aansprekend.’’
Je hebt vele mooie projecten op je naam staan. Waar ben je tot nu toe het meest trots op en welk project heeft het meeste impact gemaakt waarvan je het niet had verwacht?
‘’Op macro samenlevingsniveau ben ik heel trots op Omroep Zwart. Voor een grote groep mensen -waaronder ikzelf- was dat een impactvolle stap voorwaarts doordat verhalen die niet makkelijk te vertellen zijn een plek hebben gekregen. Dat ik vele talenten zoals Nathan Acid, Defano, Teske, Joost Klein heb mogen steunen in hun carrière maakt me trots en ik ben ook heel trots op de samenwerking met een politicus. De speech waaraan ik heb meegeschreven werd uitgeroepen tot de top drie beste politieke speeches door nieuwsprogramma ‘De Nieuws BV’. Ik ben ook heel trots op de SnapGuide die we gemaakt hebben met Rijksmuseum om de jongste bezoekers op een andere manier kunst te laten consumeren. Uiteindelijk is verhalen schrijven niet zo complex, of het nu voor een jonge of oudere generatie is, het gaat er in eerste instantie om of je goed kunt luisteren naar de audience om ze te begrijpen en ook te vinden.’’
Wat is volgens jou een belangrijke sleutel tot succes als het gaat om als reisorganisatie eindeloos te kunnen bijblijven met de bewegingen en interesses van toekomstige generaties?
‘’Het is belangrijk dat je hoofdzakelijk in direct contact staat met je afnemer en niet via Google, Facebook, Instagram, YouTube of Tiktok. Social media staat tot een bedrijf zoals Tinder staat tot een relatie. Als je eenmaal een relatie hebt “gescoord” via Tinder, ga je ook niet meer met elkaar communiceren via Tinder omdat je al bij elkaar in het huis woont. Dat noem ik een persoonlijke opt-in in een relatie. Als je consequent en consistent met je audience in contact staat weet je ook waar de ruimte ligt om de relatie te verrijken. Om goed te kunnen luisteren en anticiperen moet de middle man er tussenuit gewiept worden.’’
Welk merk in de gastvrijheidssector heeft dat volgens jou al goed begrepen en waarom?
‘’Airbnb is on top of mind bij reizigers en heeft als merk een sterke verbintenis met haar eindgebruikers door veel te investeren in branding en leuke services. Ook in de entertainment wereld en in de house scene zijn artiesten bezig om fans direct naar zich toe te trekken. Of het verhaal over hoe een bekende rockband in kaart had gebracht waar de grootste kringen met fans zich bevonden door data te verzamelen van illegale muziekdownloads. Met die data is een tour gepland naar plekken waar de band nog niet is geweest. Een heel goed voorbeeld dichterbij is travel influencer Mohsin van ‘Moshin op Wereldreis - Niet Nadenken Gewoon Doen’. Zijn reisbureau en community #nietnadenkengewoondoen brengt mensen samen die met met Mohsin op reisbeleving gaan.’’
Kun je alvast een klein voorproefje geven van jouw sessie en hoe je Travel Congress deelnemers gaat meenemen in jouw denkwijze?
‘’Ik neem het publiek mee naar de wereld van Gen-Z en wat ze zien, meemaken en hoe je ze beter kunt binden. Ik vind het leuk om de harde realiteit te delen waar deze generatie in zit zoals de klimaatproblematiek en de drang om bepaalde plekken te zien voordat deze voorgoed zullen verdwijnen. Ook wil ik nieuw leiderschap introduceren. Aan wie ga je straks de organisatie overdragen? Wat doe je als straks het grootste deel van je database vergrijsd is en niet lang meer zal reizen?
14:30 - 15:00 (ENG) Hoe Gen-Z het verschil maakt
Omar Kbiri is iemand met een grote voorliefde voor het maken van verhalen of een verschil. Founder van Maak & VEED en vele leuke projecten die aantonen dat je slim impact kunt maken.
Wil jij de sessie van Omar bijwonen? Bestel
hier je ticket voor Travel Congress.