Eten en drinken als een van de grootste drijfveren in toerisme

23 januari 2019

Digitalisering is overal, maar niet alles kan gedigitaliseerd worden en laat de toeristische sector rijk zijn aan hetgeen dat heerlijk analoog blijft: eten & drinken. De grootste drijfveer in het toerisme is momenteel foodtourism. Hoe speelt de travel branche in op deze trend en hoe kijkt de foodbranche naar deze trend?

Ook al wordt eten & drinken niet echt gedigitaliseerd, food is hetgeen dat de laatste jaren overal terugkomt. TV, social media, blogs en ook travel. Het effect dat foodtravellers hebben op ‘normale reizigers’: de wereld over reizen op zoek naar de meest unieke, exotische en vooral lokale gerechten. Een gouden combinatie, reizen & eten.

Dat is te merken aan de verschuiving van digitale magazines en inspiratieplatforms gericht op food en hospitality en reizen. Hans Steenbergen is een Nederlandse trendwatcher die de wereld overgaat voor trend agency Food Inspiration, om op zoek te gaan naar unieke experiences die voor een bestemming kenmerkend of van groot belang zijn. Hans is co- founder, managing partner van het in 2009 opgerichte Food Inspiration Magazine, ‘s werelds eerste digitale magazine voor food professionals. Hij wordt gezien als foodservice filosoof. Food Inspiration focust niet alleen op eten, maar neemt je mee in de verhalen en culinaire identiteit van landen, bestemmingen en chefs.

Eten & drinken is een van de grootste drijfveren in toerisme. Als je kijkt naar wat mensen motiveert om naar een bepaalde bestemming te gaan, speelt eten een enorm grote rol. De rol van food moet gezien worden in het grotere plaatje, zoals culturele, demografische en technologische ontwikkelingen.

De wereld van food, hospitality en travel is vloeibaar
Door televisieprogramma’s, internetshows en sociale media hebben food en destinaties de reiziger weten te bereiken met hun unieke culinaire identiteit. Inmiddels zijn er culinaire reizen naar Michelinsterren restaurants en openen topchefs aan de lopende band Celebrity Chef restaurants in grote hotels. Ook zijn er food must-do’s en zelfs aantrekkelijke don’t do’s, zoals een ervaring in Las Vegas, bij de heart attack grill.

Food & hospitality ondernemers, unieke concepten en bekende en minder bekende chefs zorgen ervoor dat we de smaken van de bestemming willen ervaren en daarmee wordt een bestemming nog hoger op de culinaire wenslijst gezet. De identiteit van een bestemming komt soms letterlijk op het bord terug.

Daarnaast is een hotellobby allang niet meer een hotellobby, het is een plek waar mensen samen komen, locals en reizigers, eten en drinken samen, en ervaren de sociale ruimte als een open ontmoetingsplek. De toeristische industrie en food & hospitality businesses blenden en mixen continu met elkaar.

Wat consumenten nodig hebben in food & hospitality: Foodlov Pyramid
De travel industrie kan gebruik maken van de trends die zich op foodgebied afspelen. Er zijn twee grote trends die volgens de food industrie inspirerend zijn voor de reiswereld.

Dat betekent ook dat alle actuele ontwikkelingen in food op het gebied van awareness rondom voeding en bewust leven, reizen en de reiswereld als industrie beïnvloed.

De Foodlov Pyramid, geïnspireerd op de Maslow Pyramid, is deels direct toe te passen in de reiswereld. De waarde in termen van added value en de waarde in termen van prijs beïnvloeden de behoeften van reizigers. Niet alles hoeft meer goedkoop te zijn, het moet vooral goed zijn en een goede value for money.

Uiteindelijk draait het zowel in food als in reizen om 1 belangrijke behoefte: reconnect. Momenten met jezelf en met anderen zijn die momenten die er toe doen en een beleving onvergetelijk maken.

De andere behoeften gelden ook voor reizen, zoals het bewust omgaan met reizen en bestemmingen, maar ook het identiteits- en lifestyle aspect. I am what I eat = I am where and how I travel.