Hoe verweef je duurzaamheid in je businessmodel?

Moderator: Joyce de Thouars

 

 

De roep om verduurzaming vanuit de politiek en maatschappij wordt steeds groter. Het wordt aan tafel verbazingwekkend en positief genoemd hoe de publieke opinie in een jaar is omgedraaid. De populariteit van klimaatactivist Greta Thunberg en twee hete zomers hebben daaraan bijgedragen. Ook in de reisbranche zelf wordt er steeds meer over duurzaamheid en CO2-uitstoot gesproken. Maar hoe kan je duurzaamheid in je businessmodel verweven?

CO2-reductie

Een toenemend aantal organisaties compenseert haar CO2 al via klimaatprojecten. Maar het uiteindelijke doel is uiteraard CO2-reductie in de keten. Daarnaast komt er, zoals al zichtbaar in het Verenigd Koninkrijk, steeds meer weerstand tegen projecten die zich niet op CO2-reductie richten. Maar het bewerkstelligen van reductie is een stuk lastiger.

Het vliegtuig is namelijk verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de CO2-uitstoot tijdens een vakantie. En maatregelen vanuit de overheid en nieuwe technologie├źn laten nog op zich wachten. Bovendien willen consumenten ook steeds vaker en verder op vakantie.

Oplossingen en kansen

Toch zijn er ook al oplossingen en kansen waar bedrijven vandaag mee aan de slag kunnen en verschillende idee├źn worden aan tafel besproken. Organisaties kunnen zich namelijk meer richten op vakanties die binnen een straal van 750 kilometer liggen. Dat is bijvoorbeeld een kans voor Duitsland dat nu al erg populair is onder een bepaald segment van Nederlandse toeristen. En de primeur van de eerste vakantiereizen met elektrische bus zou een enorme boost kunnen zijn voor de reisorganisatie die dit aandurft. Er wordt wel gewaarschuwd dat duurzaamheid uiteindelijk de norm moet worden en geen USP.

Deutsche Bahn

Technologie kan ook helpen om consumenten aan te sporen duurzamere keuzes te maken. Als voorbeeld wordt Deutsche Bahn genoemd, die het voor consumenten mogelijk maakt om de milieu-impact van hun reis te berekenen. De calculator laat niet alleen zien wat de CO2-uitstoot, het energieverbruik en het gehalte aan luchtvervuiling is; maakt ook een vergelijking tussen de trein, auto en vliegtuig.

Bewustwording

Nu worden consumenten nog niet optimaal bewust gemaakt van hun impact. Sommige reisorganisaties compenseren de CO2 namens hun klanten, en waar de klant er wel voor moet kiezen is het wel erg makkelijk om een vakje aan te vinken en staat de prijs ook niet in verhouding met de vervuiling. Het bewust maken kan ook op een positieve manier. Zo zou een ledenorganisatie punten kunnen geven om duurzame keuzes van leden te belonen en kan er ook op zingeving of purpose onder consumenten gestuurd worden.