Op de hoogte blijven? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Thema: Human Capital

Omdenken en anders werken
De laatste maatschappelijke trends en ontwikkelingen veranderen de werkcultuur in de reis- wereld. COVID-19 vraagt in toenemende mate om meer transparantie, flexibiliteit en perspectief maar ook organisatieverandering en verandergedrag staan al jaren op de agenda. Wat betekent dit voor de toekomst van ons werk wanneer oude patronen en routines niet meer werken? Welke skills blijven relevant? Hoe kunnen organisaties zich aanpassen aan de nieuwe norm van werk en wat betekent dit voor de professionele ontwikkeling van werknemers? Hoe kun je omdenken en anders werken? Van onzekerheid naar vertrouwen in de toekomst.

Lobke Elbers

Industry Specialist digitalization and technology in travel, tourism & hospitality

Lobke Elbers is actief op het gebied van innovatie, technologie en digitalisering in reizen en toerisme en werkt in een internationale omgeving met een specifieke focus op de Europese toerisme sector. Primair richten haar werkzaamheden zich op de professionalisering van de sector middels haar betrokkenheid bij Europees onderzoek naar de huidige skills gaps en toekomstige skills needs op het gebied van digital, green en social skills. In haar rol als projectmanager plant en beheert zij vanuit Breda University of Applied of Sciences het Next Tourism Generation-project (geinitieerd door de Europese Commissie) zowel op Europees als nationaal niveau vanuit het perspectief van communicatie en digitalisering. Ze staat aan het roer van het ontwerp en de implementatie van de eerste Europese HUB gericht op digital, green en social skills voor professionals in toerisme. Daarnaast heeft Lobke in 2020 in samenwerking met UNWTO, CELTH, NBTC, Kennisnetwerk Destinatie Nederland en diverse hogescholen de UNWTO Students’ League in Nederland opgezet met als doel om onderwijs, onderzoek en bedrijven aan elkaar te verbinden om samen tot duurzame oplossingen te komen voor hedendaagse uitdagingen. Haar activiteiten omvatten het werken met toonaangevende wereldwijde organisaties, waaronder de Europese Commissie, UNWTO en toonaangevende internationale kennispartners, evenals lokale regionale en nationale stakeholders.

Danielle Braun

Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog. Spreker. Directeur van de Academie voor Organisatiecultuur. Auteur van de Corporate Tribe, Building Tribes, Tribaal Kantoorgedoe, Patronen en Da’s gek. Stond 25 jaar met haar voeten in de corporate klei als manager / bestuurder. Danielle reist de wereld rond op zoek naar manieren om tribes te bouwen en leiders sterk te maken. Maakt organisaties graag klaar voor verandering. Expert op het gebied van organisatiecultuur en leiderschap. Sparringpartner voor boards. Haar motto: “aandacht is het nieuwe goud”.

Annemiek van der Schaft

Onderzoeker en werkt in opdracht van Reiswerk en CELTH

Annemiek van der Schaft is onderzoeker en werkt in opdracht van Reiswerk en CELTH. Zij bestudeert het medewerker perspectief van grootschalige organisatieverandering in de reisindustrie. Hierbij richt zij zich onder andere op de invloed van verwachtingen en aannames (mentale schemas) over veranderen én sociale interacties tijdens veranderprocessen. Zij bestudeert hoe deze zaken het verandergedrag van medewerkers individueel en collectief beïnvloeden.

Marlise Mahieu

Director People, Organization and Culture @ Sunweb Group

“ Waar Marlise Mahieu binnenkomt ontstaat beweging. Marlise is een energieke, creatieve geest die lef en gezond verstand in de juiste dosis combineert. Na ruim 17 jaar als zelfstandige op het snijvlak van leiderschapsontwikkeling, bouwen van sterke culturen en passende processen en structuren, is Marlise sinds 2018 aangesloten bij Sunweb Group als Director People, Organisation & Culture (POC). Het meetbaar maken van deze lastig te vatten onderwerpen drijft haar, zodat gerichte acties en creatieve interventies ingezet kunnen worden. Dit resulteerde afgelopen jaar binnen Sunweb Group in een stijging van 45% op E-NPS tijdens de COVID-19 periode. “

Frans Goenee

Inspiratiemanager Efteling

Vanuit het creatieve gedachtegoed van Anton Pieck: door het nemen of creëren van een kromme wegen kun je altijd een verwondering veroorzaken. Frans deelt zijn lessen hoe je dit in een organisatie kan toepassen. Goenee werkt 30 jaar voor de Efteling en is er tegenwoordig Inspiratiemanager. Vanuit zijn ervaringen en kennis vertelt hij een story waar hij je meeneemt in een wereld van persona’s en klantreizen met als doel om elke dag geluksmomentjes op het gezicht van gast en medewerker te krijgen. Storydoing is hierin heel belangrijk. Hoe vertaal je dit naar de werkvloer?

Als inspiratiemanager mag hij meedenken/helpen vanuit zijn expertise over gastvrijheid om directie, management en medewerkers een gedachtegoed mee te geven waar oprechte persoonlijke en bijzondere aandacht het verschil gaat maken. In 2030 in en door een technologische gestuurde wereld. Vanuit gastwaarderingen scoren we op dit moment gemiddeld een 8.8 en willen doorgroeien in 2030 naar een 9+ organisatie.