Bas van Teylingen:”Bij YouTube moet je denken aan contentmarketing”

Bas van Teylingen
11 december 2018

De toegevoegde waarde van YouTube is veel groter dan gedacht wordt in het huidige medialandschap. Volgens Bas denken decisionmakers van (reis)organisaties nog op de oude manier over content creatie; er is één doelgroep waarop wordt getarget. Er wordt bijvoorbeeld ingezet op een televisiecommercial en dat wordt mogelijk door vertaald naar de social media kanalen terwijl doelgroepen op verschillende manieren bediend moeten worden. ‘’Bij YouTube moet je denken aan contentmarketing’’, blikt Bas alvast vooruit naar de paneldiscussie op 8 januari over de rol van contentmarketing in Future Proof Travel.

Ben je benieuwd hoe Bas de toegevoegde waarde van het social media platform omschrijft voor travel? Kijk dan de hele video!

Hoe belangrijk is YouTube voor gebruikers?
YouTube is groot en voor gebruikers een ontzettend belangrijk platform. ‘’De gebruiker leeft op YouTube, we uploaden per minuut 400 uur aan video’s. Het bereik van YouTube op mobiel is groter dan het gebruik van alle internationale televisiezenders bij elkaar’’.

‘’Was je als gebruiker bij het startpunt van YouTube zo’n 12 jaar geleden, dan snap je het, maar ben je er niet mee opgegroeid, dat ben je geen native gebruiker van het platform.’’ De meeste mensen boven de 25 jaar, zijn geen digital native. Ze zijn niet opgegroeid met YouTube. Er van uitgaande dat decisionmakers veertigers, vijftigers en zestigers zijn, is het best een struggle om het belang van YouTube voor een reisorganisatie of een destinatiemarketingorganisatie duidelijk te maken volgens Bas.

YouTube gebruiken in travel
YouTube als puur verdienmodel zien is, net zoals het gebruik maken van reclameblokken, een traditionele gedachte. YouTube biedt namelijk als social media platform zo veel meer. Het begint volgens Bas met jezelf laten informeren maar ook voorbeelden bekijken en oprecht interesse tonen in het platform zijn belangrijk. ‘’Ik denk dat binnen de travel branche moet kijken naar voorbeelden wereldwijd, maar ook naar content dat in het verleden gemaakt is op lineaire televisie.’’

Bas van Teylingen
Bas van Teylingen is social media expert, YouTuber en eigenaar van Online Cookie Collective, een digital production partner in Amsterdam. Hij geeft als spreker lezingen over social media, contentmarketing, authenticiteit en ethiek met YouTube als expertise.