Tomorrows traveller has arrived

Danny Mekic
12 december 2018

Danny Mekic is dé autoriteit op gebied van technologie en innovatie. Tijdens het Travel Congress geeft hij een keynote sessie met als titel “Tomorrow travellers has arrived’. Wij spraken hem in zijn voorbereiding op het Travel Congress al over dit onderwerp. Benieuwd naar een voorproefje op de innovatieve reis van 8 januari? Bekijk het interview nu hier »

https://travelcongres.youtube.com/watch?v=_QjtI2CnpL8

Danny Mekic:”we zijn nog steeds niet op het punt gekomen waar reizen echt om jou draait.”

‘’Reizen gaat in de toekomst nog veel meer draaien om de persoon die reist, in plaats van alle organisaties die het reizen faciliteren’’, blikt Danny Mekić vooruit naar Future Proof Travel. Voor, tijdens en na de reis zal het nog veel moeten gaan om de persoon die reist, in plaats van de organisaties die het reizen faciliteren. ‘’Het gaat voor, tijdens en na de reis om het individu.’’

Met een goed gevoel naar huis gaan
‘’Voorafgaand aan de reis zullen we zien dat organisaties, airlines en hotels nog veel meer gebruik gaan maken van de kanalen die zij tot hun beschikking hebben gekregen. ’’Het is de uitdaging van reisorganisaties om de aandacht trekken van de klant in een wereld waar we overladen worden met boodschappen en prikkels.  Daar hebben reisorganisaties nog heel wat te winnen en contentmarketing en influencermarketing spelen daarbij een belangrijke rol, vertelt Danny.  ‘’Consumenten hebben alle mogelijkheden. Je kunt alles in de reis zelf samenstellen. Het is een beetje een bloedbad geworden om de aandacht van de consument.’’

‘’Tijdens de reis zien we twee richtingen ontstaan. Of het nu om hotels gaat of aanbieders van vervoer, er is een budget kant en een luxe kant’’. Na de reis wordt het heel vaak stil. Het laatste wat er komt voor de reiziger na een hotelovernachting is het betalen van de rekening. Daar valt ook nog wat te winnen. ‘Mensen moeten met een goed gevoel naar huis gaan.’’

Het hele proces van voor, tijdens, en na de reis gaat veel meer nog om de persoon zelf draaien en daarin gaan technologieën een nog grotere rol spelen dan ze nu al doen, zegt Danny.

Een emotionele band
Of je nu een busreizen aanbiedt of all-inclusive vakanties, een hotelketen, camping, destinatie bent of een airline, je moet een keuze maken. Ga je voor de prijs of voor de beleving? ‘’In een wereld waarin we verlamd raken van alle keuzes en opties die we hebben, moet je opzoek gaan naar iets wat emoties oproept bij mensen. Als je kijkt naar alle trends, dan wordt er steeds meer ingespeeld op gevoelens.’’

Volgens Danny gaat het -naast het rationele aspect- nog meer om de emotie, en daar verlangen consumenten ook naar. Voor de lange termijn doe je er als organisatie verstandig aan om reizigers een emotionele band aan te laten gaan met je. ‘’Dat is waar social media, marketing en technologie een reis nog persoonlijker kunnen maken.’’

Nieuwsgierig geworden naar de ontwikkelingen van Future Proof Travel en de toekomstvisie van Danny Mekić over toekomstbestendige reisorganisaties? Kijk dan het hele video interview!

Danny Mekić
Danny Mekić (Amsterdam, 12 januari 1987) startte als vijftienjarige zijn eerste technologiebedrijf. Inmiddels is hij in Nederland uitgegroeid tot dé autoriteit op gebied van technologie en innovatie. Als ondernemer, investeerder, opiniemaker, maar ook als boardroom adviseur daagt Danny talloze grote multinationals, overheden en non-profit organisaties uit om toekomstbestendig te zijn. Daarnaast inspireert Danny organisaties door middel van uitdagende lezingen, en publiceert hij regelmatig in kranten, waaronder NRC Handelsblad en The Financial Times.