Isabel Mosk : “Overtoerisme is een probleem wat ons allen aangaat”

Isabel Mosk
11 december 2018

Isabel Mosk is strateeg in de wereld van toerisme & destinatiemarketing. Met haar bedrijf Sherpa’s Stories helpt ze steden, regio’s en landen om zich voor te bereiden op de toekomst en aan marketing te doen in het tijdperk waarin wij leven. Isabel wordt gezien als een vooruitstrevende denker binnen de reisindustrie. Op 8 januari spreekt ze op het Travel Congress o.a. over overtoerisme.

“Overtoerisme is een probleem wat ons allen aangaat”

Er wordt ontzettend veel over overtoerisme geschreven, maar de problematiek geldt nog niet voor elke bestemming. ‘’Er zijn een aantal populaire steden op het gebied van erfgoed en cultuur zoals Amsterdam, Barcelona, Dubrovnik, Rome, Venetië, een eiland Filipijnen en het plaatsje Giethoorn.’’ Het is volgens Isabel een probleem wat ons allen aangaat; hoteliers, accommodaties, attracties, overheden.

Amsterdam en overtoerisme
‘’Toerisme gaat enorm groeien. In 2015 hadden we nog 1,5 miljard reizigers, in 2030 worden dat 1,8 miljard reizigers, met name uit de ver weg bestemmingen zoals China.’’ De middenklasse in China wordt steeds rijker, ze willen allemaal Europa ontdekken omdat het een populaire bestemming is, zegt Isabel.

‘’Amsterdam is dan de populaire bestemming in Nederland. In Amsterdam komen meer toeristen, maar Amsterdam heeft een relatief kleine binnenstad vergeleken met bijvoorbeeld New York, waar ook heel veel toeristen komen.’’  Daar is toerisme beter verspreid dan hier en dat zorgt voor minder overlast bij bewoners.

Integraal beleid is nodig
Volgens Isabel is het belangrijk dat gemeenten, bestemmingen en overheden samen werken aan een integraal beleid om overtoerisme aan te pakken. ‘’In Amsterdam zie je duidelijk dat de gemeenteraad iets bepaalt’’ maar ze zouden volgens Isabel veel breder moeten kijken door andere stakeholders erbij te betrekken, ‘’door te overleggen met Schiphol Airport bijvoorbeeld’’. Daarnaast is het maken van een duidelijke keuze of strategie van groot belang. ‘’Focussen we in Amsterdam überhaupt op groei van onze bestemming of kiezen we voor de kwaliteitstoerist en behoud van toerisme?’’

Isabel leidt de paneldiscussie overtoerisme in relatie tot Future Proof Travel op 8 januari. Kijk de hele video voor meer actuele ontwikkelingen over dit onderwerp!

Isabel Mosk
Isabel is strateeg in de wereld van toerisme & destinatiemarketing. Met haar bedrijf Sherpa’s Stories helpt ze steden, regio’s en landen om zich voor te bereiden op de toekomst en aan marketing te doen in het tijdperk waarin wij leven. Isabel wordt gezien als een vooruitstrevende denker binnen de reisindustrie. Ze spreekt op (inter)nationale congressen over haar vakgebied én passie reizen. Zij is co-founder van het online reismagazine Vive Le Voyage waar ze haar persoonlijke reisverhalen deelt.