Vincent Thamm: Innovatie en digitale transformatie op Schiphol

Vincent Thamm
11 december 2018

Een gesprek met agile coach Vincent Thamm over innovatie en digitale transformatie op Schiphol

Over Vincent
Vincent is een gepassioneerde ondernemer die ervan houdt om innovatie en verandering in organisaties aan te wakkeren. Hij heeft ruim 5 jaar ervaring in het veld van lean innovation & agile transformation. Na verschillende rollen bij Transavia is hij nu agile coach bij Royal Schiphol Group. Daarnaast is hij co-founder van het Lean Startup Leadership Platform Netherlands.

Wat zijn de grootste successen en uitdagingen van Schiphol, bij het realiseren van een digitale transformatie?
“Schiphol ademt de sfeer van een wereldstad. De luchthaven is een internationaal knooppunt, zowel voor mensen als goederen, met tal van voorzieningen. Een stad waar iedereen welkom is en waar de reizigers en luchtvaartmaatschappijen, maar ook bijvoorbeeld vastgoed of retail een belangrijke rol spelen.

De grootste successen bij het realiseren van een digitale transformatie zitten in het toepasbaar maken van data om tot betere processen en reizigersbeleving te komen.

Centraal staat de vraag hoe we de verschillende doelgroepen op de luchthaven beter kunnen bedienen door het slim benutten van data en technologie.

De grootste uitdaging zit in vele mogelijkheden die er zijn. We zijn met veel onderwerpen bezig die te maken hebben of krijgen met digitalisering en innovatie; de gebouwen en assets, de luchthaven en luchtvaartmaatschappijen en de beleving van de reiziger.

We moeten als organisatie met diverse bedrijfsonderdelen en partners in gesprek blijven en samenwerken om gezamenlijk maximale toegevoegde waarde voor de klant te leveren. Het is van belang om naar de combinatie te zoeken die voor nog meer impact kan zorgen.’’

Hoe werken jullie samen om digitalisering te realiseren en wie zijn de belangrijkste partners?
‘’Wat samenwerkingen en partners betreft, kijken we naar partners waarmee we samen voor impact kunnen zorgen. Het ligt niet direct voor de hand, maar een voorbeeld is onze samenwerking met Microsoft, die op Schiphol hun kantoor hebben, waarmee we onderzoeken hoe we samen slimmer kunnen maken om een optimale werkomgeving te kunnen bieden.

We kijken continu hoe we onze reizigers of luchthavenpartners meer kunnen betrekken bij de validering van digitalisering en innovaties. Bijvoorbeeld door het testen van concepten in de terminal. We hebben onlangs een proef gedaan met overstappende reizigers, die succesvol was en waar nu een nieuwe dienst uit is voortgekomen.

Er zijn veel goede ideeën, de kunst is te zoeken naar de grootste voordelen, prioriteiten te stellen en keuzes te maken.

Schiphol is een aantal jaren geleden gestart met het Digital Airport Program, oftewel, een innovatieprogramma op IT-gebied. Dat programma is steeds groter geworden en opgeschaald en staat nu op zichzelf. Het programma heeft onlangs een Computable Award gewonnen als ICT project van het jaar, dat is een mooie stempel.’’

Wat zijn de belangrijkste skills en vaardigheden voor een digitale transformatie binnen een organisatie?
‘’De belangrijkste skills en vaardigheden voor een digitale transformatie zijn openstaan voor verandering, flexibiliteit, nieuwsgierigheid en de wil om te verkennen en dingen uit te proberen, om daarvan te leren wat werkt – en wat niet. Daar komt een stukje durf bij kijken; je moet ideeën wel durven testen en uitproberen. Dat vraagt om een andere aanpak dan op papier de wereld te bedenken, wat vaak een traditionele aanpak van productontwikkeling is.’’

Kun je enkele van jullie ‘Future Proof Travel’ innovatie programma’s en plannen beschrijven?
‘’Als organisatie worden we steeds slimmer in hoe we digitale ontwikkelingen kunnen aanpakken. Digital is een vast onderdeel van het bedrijf geworden waarin we samenwerken met verschillende bedrijfsonderdelen met hun doelstellingen. Vanuit een agile manier van werken en mindset, werken we op dit moment aan een goed portfolio zodat we 2019 verdergaan met de juiste prioriteiten en focus.

We bepalen samen waar we willen innoveren voor de toekomst, en sturen aan op waarden die we willen leveren met de teams die innovaties en digitalisering gaan ontwikkelen en/of doorvoeren. De tijd en het geld dat beschikbaar is staat van tevoren vast. De teams hebben zelf de ruimte en creativiteit om uiteindelijk de belangrijkste waarde te leveren. Het is een hele andere manier van projecten besturen.’’