Op de hoogte blijven? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Thema: Sustainability

De maatschappelijke waarde van toerisme
Op weg naar een herstel van de toerismesector is het juist nu van belang duidelijk te maken wat de maatschappelijke waarde van toerisme is. In een transitie waarin de verwachting is dat duurzaamheid het nieuwe normaal gaat worden is het van belang als sector en spelers ook je maatschappelijke waarden te vergroten. Hoe doe je dat en welke barrières en potentiële oplossingen zijn er voor het integreren en normaliseren van duurzaam ondernemen én het
vergroten van maatschappelijke waarde? Kortom, hoe reis je van ‘do less harm’ naar ‘do good’.

Joris van Zoelen

Co-Founder, Managing Partner, Identiteitsstrateeg - Synergie

Joris van Zoelen is geboren in een ondernemersgezin en vatte op zijn 15e al het idee op een bedrijf te beginnen. Hij bouwde samen met het team een unieke coöperatie, zonder winstoogmerk en zonder aandeelhouders. Joris van Zoelen werkt 25 jaar aan organisaties met een positieve maatschappelijke impact en helpt bij het vinden van purpose, organisatieverandering en marktimpact. Hij bracht eind 2020 de 10e editie uit van het Trendrapport Business for Good.

Hubert Nijmeijer

Founder / CEO Hi,hi Guide

Tijdens de studie bedrijfseconomie is Hubert een onderneming gestart, waarbij hij vakantiewoningen verkocht in o.a. Spanje, Bulgarije en Frankrijk. Hubert heeft veel gereisd en is tijdens het reizen geïnspireerd om locals en reizigers samen te brengen. Prive gidsen gaven hem het gevoel dat hij al iemand in een stad kende en op bezoek ging. Hubert gunde iedereen de kans dit gevoel te ervaren en stelde een privé gids beschikbaar voor de massa.

Melvin Mak

Group Head of Sustainable Business Transformation – TUI

Melvin Mak heeft ruim 10 jaar ervaring in de reisbranche. Hij is begonnen als reisadviseur en heeft de weg naar boven gevonden in de wereld van duurzaamheid. Als Group Head of Sustainable Business Transformation bij TUI draagt Melvin de verantwoordelijkheid om TUI’s duurzaamheidstransformatie te versnellen. Samen met TUI’s internationale Sustainability team integreert hij duurzaamheid in de kern van de bedrijfsvoering.

Marius Appelman

Creator of Riksja Travel

Oprichter van Riksja Travel in 2000. Gestart met het hogere doel om mensen gelukkig te maken. Riksja ontwikkelde een actief duurzaamheidsbeleid in de voorhoede van de reisbranche. Voorvechter van empowerment zowel op kantoor als lokaal. Oprichter van het Travel Impact Lab in 2018. Op zoek naar een grotere positieve impact van reizen. In oktober 2020 het CEO stokje aan een drietal van de volgende generatie overgedragen.

Saskia Griep

Managing director at Better Places

Na haar studie toerisme is Saskia gaan reizen en heeft zij vervolgens een master behaald in Culturele Antropologie en een post master in Sustainable Business. Ze heeft langere tijd in Colombia en China gewoond en is jarenlang werkzaam geweest als manager touroperating en duurzaamheidscoördinator bij Sawadee Reizen. In 2016 is Saskia Better Places gestart om te laten zien dat je door duurzaam te ondernemen een succesvol bedrijf kunt neerzetten.

Marjon Kaper

Directeur Reizen, ANWB

Na haar studie aan de TU Delft is Marjon terecht gekomen in de financiële dienstverlening. Na 10 jaar bij ING en 5 jaar bij Rabobank in verschillende commerciële management- en directiefuncties, maakte Marjon op haar 40e de overstap naar NS. Binnen NS is Marjon 6 jaar verantwoordelijk geweest voor de internationale treinen en de internationale ticektverkoop (NSInternational.nl). Drie jaar geleden is de stap gemaakt naar de directie van ANWB. Binnen ANWB is Marjon verantwoordelijk voor touroperating, kamperen en Eropuit in NL.

Monique van Agthoven

Manager Portfolio Verre Reizen & Duurzaamheid bij ANWB Reizen

Na toeristische opleidingen in binnen- en buitenland, beschikt Monique over 20 jaar product managementervaring. Zij geeft leiding aan het team productmanagers verre reizen en is verantwoordelijk voor de duurzaamheid binnen ANWB Reizen, waar samen met een multidisciplinair team aan wordt gewerkt. In 2020 heeft zij aan de verdere integratie van duurzaamheid binnen de ANWB gewerkt en is de nieuwe Groene Ambitie 2025 tot stand gekomen. Tevens is ANWB Reizen Travelife Certified.

Emilie Hagedoorn

Responsible Tourism & Market Access | Owner Green Heart Tourism

Na het behalen van haar MSc in Responsible Tourism Management aan het International Centre for Responsible Tourism (ICRT), besloot Emilie Hagedoorn Green Heart Tourism op te zetten. Met meerdere jaren werkervaring bij Fair Trade Tourism heeft Emilie uitgebreide kennis over duurzaam toerisme en duurzaamheidscertificering in zuidelijk Afrika. Via overheidsprogramma CBI en IPD ondersteunt ze kleine toeristische ondernemers in ontwikkelingslanden met market access in Europa en ook doet ze diverse werkzaamheden op het gebied van tour operator en hotel certificering waaronder audits voor Travelife for Tour Operators en Green Globe.