Thema 2023

Thema 2023: Adapting to change

De wereld en daarmee de reisbranche is continu in verandering. De laatste jaren meer dan ooit. We leven in een disruptieve en onzekere tijd waarin we flexibiliteit en veerkracht moeten blijven tonen om er weer bovenop te komen, grip te behouden en tegelijkertijd betekenisvoller te zijn. Er is een hoopvolle toekomst als we spelen met de eindeloze mogelijkheden van technologie, nieuwe media en de metaverse. Dit kan leiden tot verrassende inzichten in marketing, creative business en concept ontwikkeling. Welke nieuwe verdienmodellen hebben we nodig en hoe spelen we in op het huidige consumentengedrag waar klanttevredenheid, personalisatie, gemak en comfort bovenaan staan en we daarnaast te maken hebben met privacy? Blijven innoveren met een grote dosis aan creativiteit en ondernemerschap is een must. Zal de technologie ons anders inhalen?

Ook aan intern veranderen ontkomen we niet. Een algemeen gedragen probleem is een tekort aan personeel wat betekent dat we moeten blijven investeren in Human Capital. Maar waar beginnen we? Investeren we wel op een juiste manier in onze mensen en is de reisbranche nog wel aantrekkelijk voor de nieuwe generatie? Worden we gedwongen om te gaan kijken naar onze beloningsstructuur, maar ook ontwikkelingen als remote en hybride werken? Het onderwijs speelt een grote rol hierin; matcht dit nog met de kwaliteiten die we tegenwoordig nodig hebben?

Een duurzame toekomst vereist een gezonde planeet en een samenleving met sociaaleconomische samenhang. Als reisbranche moeten we veel meer zichtbaar maken welke mooie bewegingen we hierin al maken en wat het andere landen en de reiziger zelf in positieve zin oplevert. Daarnaast moeten we ook een kritische spiegel voor blijven houden. Is het tijd is voor een volgende stap zoals grenzen aan groei, true pricing en een betere aanpak op massatoerisme? Welke gevolgen zou dit hebben en zijn we hier als reisbranche al klaar voor? Hoe de reisbranche er uit zal zien na Covid weet niemand, maar over één ding zijn we het eens en dat is dat reizen een verrijking blijft voor ieder mens.