Leer hoe je onvergetelijke korte video’s maakt van jouw reizen met Kirsten Jassies
9 november 2022A conversation with Elske Doets in the run-up to the Travel Congress 2023
5 december 2022
Elske Doets, directeur van Doets Reizen is met recht een inspirerende Nederlandse reisondernemer. Elske is in 2017 benoemd tot zakenvrouw van het jaar, ze spreekt, inspireert, schrijft en stelt belangrijke maatschappelijke zaken aan de orde wanneer ze kan.
Goed werkgeverschap, overtoerisme, sociale impact, ontwikkeling van vrouwelijk talent, de toekomst van de samenleving en de economie zijn slechts een greep uit de onderwerpen die haar aan het hart liggen. We gaan met haar in gesprek in aanloop naar Travel Congress
2023.
Doets Reizen is een dynamisch bedrijf met een sterke ambitie. Daarnaast omarm je als persoon veel andere relevante vraagstukken en heb je onlangs een sociale startup opgericht. Hoe verbind je de reissector met deze sociaal maatschappelijke onderwerpen en waar zie je de impact van deze ‘kruisbestuiving’?
‘’Doets Reizen is de basis en daarnaast run ik de Young Lady Business Academy. Als gevolg van mijn titel ‘Zakenvrouw van het jaar (2017)’ heb ik de Academy opgericht met inmiddels 500 alumni. Het is een giving back die niet direct gelieerd is aan mijn bedrijf. Veel ondernemers vinden zo’n bedrijf ernaast zonder directe link met reizen niet interessant, terwijl je door maatschappelijke betrokkenheid wel een aantrekkelijke werkgever wordt voor de jonge generatie. Ik heb geleerd te kijken naar maatschappelijke urgentie zoals vergrijzing, klimaat, diversiteit en inclusiviteit. Als gevolg van de Academy ben ik de startup BuddyBold begonnen waarmee ik jongere buddy’s koppel aan ouderen die nog thuis wonen of in zorginstellingen. Het is een andere tak van sport maar als ondernemer van buitenaf
kun je het verschil maken.’’
We kunnen wel spreken van een disruptieve tijd voor de reissector. Gevoelig zijn voor maatschappelijke discussie is voor de reissector een uitdaging maar ook een kans. Waar zie jij de grootste positieve verandering ontstaan als het gaat om het omarmen van
verandering bij reisondernemingen?
‘’De reiswereld zit over het algemeen erg in zijn eigen bubbel, de ogen worden gesloten voor bedreigingen. Duurzaamheid wordt vaak tekort gedaan met de insteek dat toerisme ook de lokale economie steunt. Dat is de korte termijn focus, het straatje schoonvegen terwijl toerisme ook vernietigend is. We hebben in de branche nog teveel happy campers om de volgende stap te kunnen maken. Er is moed voor nodig om negatieve impact om te buigen naar positieve impact. Als we daar serieuzer mee omgaan worden we ook serieuzer genomen door de politiek op het moment dat we weer geconfronteerd worden met een pandemie of andere disruptie. Het is tijd om niet langer rond te huppelen in Disneyland, de blije Mickey Mouse verhalen moeten opzij gezet worden zodat we opnieuw betekenis kunnen geven aan bedreigingen voor de sector.’’
Blijven innoveren met behulp van creativiteit en ondernemerschap is essentieel, maar ook uitdagend. Ook intern komen we voor de nodige uitdagingen te staan. Welk thema staat als reisonderneming hoog op jouw agenda als opstap naar het organiseren van duurzaam
werkgeverschap in deze sector?
’’Ik vind diversiteit en inclusiviteit belangrijk. Het is een branche met veel jonge vrouwen en er is weinig culturele diversiteit. De sector heeft ook nog eens heel veel glans verloren tijdens Corona en het is daardoor niet de branche waar de meesten direct willen instappen. We moeten in beweging komen om mensen aan boord te krijgen en te houden, ook van buiten de reisbranche. Daar hoort een normale waardering bij in termen van salaris voorwerknemers.’’
Tot slot, als ondernemer ben je ook realistisch en kritisch. Welke strategische succesfactoren zie jij als de drijvers van toekomstbestendige businessmodellen in de reissector maar zijn volgens jou nog onvoldoende benut?
‘’Reizen kon tegen een veel te lage prijs. People en Planet moeten ingeprijsd zijn zodat er ruimte is om te innoveren in de toekomst. Een reis of vakantie moet de behoefte van mensen blijven vervullen om connectie te maken met zichzelf en anderen maar dat hoeft niet op plekken ver weg, dat kan ook dichtbij. We gaan van een ongelitiemeerde en prijstoegankelijke mobiliteit naar een gelimiteerde mobiliteit en dat maakt behoefte en schaarste een interessante businesscase.’’
13:30 - 14:15 (NL) Talkshow hoe gaan wij onze industrie verduurzamen?
15:30 - 16:00 (NL) In gesprek met Elske Doets, Stef Driessen, Paul Peeters en Fenny Koppen over True Pricing.
Naast oprichter van de Young Lady Business Academy (non profit) en de social geëngageerde start up Buddybold, is Elske Doets 20 jaar eigenaar van Doets Reizen. Ze heeft een onafhankelijke geest en een heldere blik op de toekomst van samenleving en economie.
Wil jij de sessies van Elske bijwonen? Bestel
hier je ticket voor Travel Congress.